Waar staat Flexinuïteit voor?AfstudeeronderzoekenContact

Flexinuïteit


Flexinuïteit is de combinatie van flexibiliteit, continuïteit en kwaliteit : flexibele en vakbekwame personeelsbezetting, gecombineerd met leveringszekerheid. De arbeidsmarkt verandert en het tekort aan vakmanschap neemt toe. Tegelijkertijd moeten kosten omlaag. Hierdoor wordt het steeds belangrijker de vaste personeelsbezetting van bedrijven te minimaliseren. Extra capaciteit voor groei of vervanging bij ziekte en vakantie blijft nodig.

Afstudeeronderzoek flexinuïteit Simon van Groningen

Havenwerk, een gespecialiseerde dienstverlener in logistiek, is op zoek naar een manier om ook in tijden van economische crisis klanten optimaal te helpen. Havenwerk verwacht dat de economische crisis zal zorgen dat bedrijven minder behoefte zullen hebben aan uitzendbureaus. Tegelijkertijd zal het bij veel ondernemingen juist nu nodig zijn om (vaste) kosten te reduceren.

Bij klanten van Havenwerk draait het om: flexibiliteit, kwaliteit en continuïteit. Samengevoerd wordt dit flexinuïteit. Havenwerk is opzoek naar de mogelijkheid om deze aspecten in te zetten bij de acquisitie van nieuwe klanten, maar ook bij versterking van bestaande relaties.

Het concept flexinuïteit bestaat uit drie onderdelen. Hieronder wordt kort beschreven hoe Havenwerk aan deze onderdelen invulling geeft:

Flexibiliteit: Opdrachtgevers moeten flexibel over personeel kunnen beschikken. Havenwerk moet over personeel beschikken dat op afroep inzetbaar is in verschillende functies, op alle mogelijke werktijden/roosters en in het hele werkgebied (regio).  

Kwaliteit: Het personeel van Havenwerk moet zeer goed van kwaliteit zijn door over de juiste opleidingen, diploma’s, certificaten en ervaring te beschikken.

Continuïteit: De vaklieden van Havenwerk zijn in vaste dienst bij Havenwerk waardoor éénmaal ingewerkte medewerkers beschikbaar blijven voor klanten (leverzekerheid). 

Om die vraag te beantwoorden is er allereerst een verdieping gemaakt op het concept flexinuïteit en een vergelijking met overige vormen van personele dienstverlening die uitzendbureaus kunnen bieden. Vervolgens is een interne en externe analyse gemaakt om de situatie weer te geven waar Havenwerk in opereert. Door het houden van interviews bij een potentiële groep klanten is duidelijk gemaakt wat deze verwachten en wensen bij het gebruik van uitzendkrachten. Tot slot worden de resultaten naast het concept gelegd en samen met de situatie analyses verder bestudeerd.

In de studie is geconcludeerd dat Havenwerk het concept flexinuïteit moet inzetten bij de acquisitie van nieuwe klanten. Juist in deze tijd van moeilijke economische omstandigheden en onzekerheid over marktontwikkelingen, zijn bedrijven geïnteresseerd in reductie van vaste kosten. Met flexinuïteit kunnen bedrijven hun capiciteit op pijl houden of zelfs uitbreiden zonder lange termijnverplichtingen te moeten aangaan. Flexinuïteit is tevens een antwoord op demografische en economische ontwikkelingen.

Voor meer informatie kunt u mailen naar: info@flexinuiteit.nl.